تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی خبرنگاران

به گزارش مدرسه مالک اشتر، نقشه جامع شهر قرچک را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری مدرسه مالک اشتر, قَرچَک شهری است در جنوب استان تهران.

قرچک در سال 1320، 167 نفر جمعیت داشته قرچک به علت مهاجرپذیری فراوان، رشد خود را به شهر به سرعت پیموده است. وجه تسمیهٔ آن به سبب وجود پست بازرسی روس ها در جریان جنگ دوم جهانی، در کنار ایستگاه قطاری بود که آن جا برای بازرسی محموله های گندمی که به مقصد اتحاد جماهیر شوروی، فرستاده می شد، ایجاد نموده بودند و به این سبب، مردم بومی به آن جا قریهٔ چک می گفتند. قرچک در سال 1355 به شهر تبدیل شد علت توسعه اصلی آن در آن سال ها وجود کوره پزخانه های زیادی بود که در این منطقه وجود داشت و دارد و دلیل اصلی شکل گیری قرچک کوره پزخانه های آن است بر روی یکی از دودکش های آن که غیرفعال است و در کنار کمربندی واقع شده توسط معمار آن که معین نیست چه کسی است با آجر و به صورت برجسته سال 1332 نقش بسته است. در سال هایی که تهران برای توسعه و ساخت وساز احتیاج به مصالح ساختمانی از جمله آجر فشاری داشت کارگران فصلی برای کار در این کوره پزخانه ها از شهرستان های مختلف به این شهر می آمدند؛ از آذربایجان، خراسان، کردستان، ایلام… بعد از آغاز جنگ در افغانستان و مهاجرت افغان ها، افغان ها نیز به این کارگران اضافه شدند و بسیاری از این کارگران فصلی در این شهر ساکن شدند و این شهر شکل گرفت.

با افزایش جمعیت ورشد مهاجرت این شهر هر روز عظیم تر شد. بیش از 98 درصد جمعیت این شهر مهاجرانی از شهرستان های مختلف ایران می باشند؛ ترک های آذربایجان، لرها، کردها، خراسانیها، شمالیها. از اینرو این شهر را می توان ایرانی کوچک دانست.

در دوران 8 سال جنگ ایران و عراق نیز محله هایی از این شهر میزبان شیعیان عراقی بودن که به ایران مهاجرت کرده بودند. خلاصه اهل هر شهری از ایران که باشید در قرچک حتماً همشهریانی خواهید داشت. قرچک به دلیل خاک مرغوب همواره مورد توجه صنعت فراوری آجر و سفال بوده و به دلیل حفاری های صورت گرفته به همین منظور در شمال این شهر چاله های عظیمی وجود دارد. در قرچک مهاجران محله خاص خود را دارند و علاوه بر زبان فارسی به گویش های و زبان های قومی خویش سخن می گویند. مسجدها و حسینیه های زیادی در این شهر وجود دارد که ذیل اسم مسجد نام منطقه ای که مردم آن محله که از آنجا مهاجرت کرده اند، نوشته شده است و در سال های اخیر نیز میزبان جمعیت سر ریز تهران هم بوده است. پل معروفی در منطقه باقرآباد این شهر نیز وجود دارد که به دلیل کشته شدن تعدای که با قصد اعتراض به بازداشت روح الله خمینی در روز 15خرداد1342 ورامین و پیشوا را ترک گفته و به سمت تهران عزیمت داشته و روی این پل رخ داد و پراکنده شدن به پل 15 خرداد معروف است. ساخت این پل قدیمی آجری به دوره پهلوی اول بازمی گردد. در قرچک یک قنات از شمال تا جنوب این شهر وجود داشته که به قنات ولی آباد معروف است و خیابان ولی آباد در کنار آن شکل گرفته که امروزه جز در کنار خط آهن و به دلیل ایجاد مشکل اثری از آن نیست. خط آهن سراسری (تهران، مشهد) جنوب این شهر را به صورت کلی طی می نماید و مانع پیشروی این شهر به سمت جنوب شده است.

قرچک به خاطر نزدیکی به تهران، سرریز جمعیت پایتخت را به خود جذب می نماید که علت اصلی آن ارزان تر بودن مسکن در قرچک نسبت به تهران است. حدود یک سوم از جمعیت قرچک را سرریز جمعیتی تهران برآورد می نمایند.

شهر قرچک از یک سو توسط یک اتوبان چهار بانده به شهرتهران و از سوی دیگر به شهرستان ورامین متصل می گردد.

سوابق تاریخی ، میزان جمعیت شهر قرچک و توابع ان: شهر قرچک که اکنون یکی از شهرهای پر جمعیت اطراف تهران میباشد بر اساس کاوشهای باستان شناسی انجام گرفته توسط اساتید دانشگاه تهران در تپه فردیس واقع در شمال غربی شهر قرچک معین گشت که تاریخ اولین سکونتهای انسانی در این منطقه به بیش از شش هزار سال قبل از میلاد بر میگردد .

این شهر در گذشته ای نه چندان دور و در اواخر سلطنت قاجار بصورت مزارعی با سکنه قلیل در نزدیکی باغ خواص واقع گشته و جمعیت ان در سال 1335 فقط 167 نفر بوده است .

اماکن مهم:

· از مکان های باستانی مهم نزدیک به آن می توان از تپه 6 هزارسالهٔ پردیس نام برد.

· در پیرامون قرچک کوره پزخانه های زیادی وجود دارد.

· از آثار تاریخی قرچک می توان به پل قدیمی و تاریخی باقرآباد که بر روی رودخانه جاجرود واقع شده اشاره نمود. نزدیک این پل در سال 1342 کفن پوشان ورامین به خاک و خون کشیده شدند. در نزدیکی این پل کانالی با خشت وگل وجود دارد که توسط آن کانال آب را از زیر رودخانه عبور داده اند. آب بر اثر اختلاف سطح از طرف دیگر رودخانه جاری گشته و اراضی کشاورزی را سیراب می کرده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر قرچک در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید