حصارکشی سی و سه پل اصفهان

به گزارش مدرسه مالک اشتر، حصارکشی دهانه های سی وسه پل اصفهان که پیش از این مورد مناقشه دوستداران میراث فرهنگی این کلان شهر بود، با شمایلی تازه شروع شده است.

حصارکشی سی و سه پل اصفهان

طرح مسدود کردن دهانه های سی و سه پل اصفهان که مدت ها به منظور جلوگیری از سقوط گردشگران از روی این پل تاریخی مطرح بود، کلید خورد.

حفاظ طراحی شده که به نظر می رسد فعلا روی یک دهانه به صورت آزمایشی نصب شده، متشکل از دو میله فلزی و چند رشته سیم فلزی بوکسل است. میله ها در پشت ستون های پل نهاده شده اند تا از روبه روی پل دیده نشوند.

پیش از این نیز دهانه دیگری با یک حصار چوبی مسدود شده بود که به شدت مورد نقد سمن ها و دوستداران میراث نهاده شد. بعضی از کارشناسان معتقد هستند، مسدود کردن دهانه های این پل تاریخی هیچ توجیهی ندارد و هرگونه مداخله به منظر این پل آسیب می زند.

موافقان این طرح اعتقاد دارند سی و سه پل به عنوان یک عرصه شهری احتیاج دارد خود را اتفاقات و تصمیمات روز وفق داده و ایجاد ایمنی برای گردشگران روی این پل غیرقابل انکار است. از طرفی مخالفان، اتفاقات اتفاق افتاده در دو سال اخیر را ناشی از خشکی زاینده رود می دانند.

اگر زاینده رود پرآب بود، سقوط از بالای سی و سه پل به جز خیس شدن خطر دیگری نداشت این را یکی از گردشگران در حالی که به حصار تازه نصب شده تکیه داده و به ارتفاع نگاه می نماید، می گوید.

دو سال پیش در پی سقوط یک کودک از روی دهانه های سی وسه پل روی بستر خشک زاینده رود، احتمال مسدود شدن دهانه های این پل تاریخی مطرح شد. خبری که حمیدرضا فولادگر- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تکذیب کرد.

مدتی بعد فریدون الهیاری- مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، ضمن تائید خبر، حفاظت از جان و تأمین امنیت گردشگران را اجتناب ناپذیر توصیف کرد. وی بعلاوه معتقد است از نظر فنی تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارد، شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان است.

این در حالی است که سازمان های مردم نهاد تأکید می نمایند هرگونه مداخله در سی وسه پل اصفهان باید به اطلاع عموم رسیده و مورد نظر سنجی عمومی قرار بگیرد.

ثمین اسدی- شهر ساز، با اشاره به اینکه هرگونه مداخله بصری هویت این سازه تاریخی را خدشه دار می نماید، می گوید:

این پل بیش از چهار صده به همین شکل بوده است و علت ندارد امروز تغییری با این شدت در آن به وجود بیاید.

وی معتقد است اتود نو اجرا شده برای مسدود کردن دهانه ها بسیار با معماری این پل غریبه است و میله یا سیم های فلزی هیچ ارتباطی با هویت این پل-فضا ندارد. اسدی اتود قبلی را با اینکه از نظر بصری سنگین تر بود بهتر می داند.

این کارشناس ارشد شهرسازی باور دارد تصمیم در رابطه با بسته شدن یا نشدن دهانه های سی وسه پل باید به مردم سپرده گردد، نه اینکه شورای فنی میراث فرهنگی پشت درهای بسته تصمیم بگیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "حصارکشی سی و سه پل اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حصارکشی سی و سه پل اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید