علت باورنکردنی برای خودخواهی آدمها بر اساس نتایج یک پژوهش علمی معتبر!

به گزارش مدرسه مالک اشتر، نتایج تحقیقات تازه نشان می دهد که نه تنها شب زنده داری بلکه بی خوابی های شبانه افراد را خودخواه می نماید و حس نوع دوستی آنها را کاهش می دهد.

علت باورنکردنی برای خودخواهی آدمها بر اساس نتایج یک پژوهش علمی معتبر!

به گزارش خبرگزاری مدرسه مالک اشتر، در سرانجام مطالعه ای که از سوی محققان آمریکایی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی اجرا شده، تعیین شد که حتی یک ساعت خواب شبانه کمتر می تواند تمایل افراد برای یاری به دیگران، حتی بستگان و دوستان نزدیک را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید:

عکس| خرق عادت اپل در عرضه پرچمدار: بدنه آیفون 14 تغییر می نماید

ببینید| تصاویری خارق العاده از نمایشگاه گیمزکام 2022

در جمع بندی نتایج این تحقیق که در نشریه زیست شناسی PLoS به چاپ رسیده، خاطر نشان شده که ظاهرا بدخوابی شبانه باعث کاهش فعالیت در بخشی از مغز انسان می گردد که تمایل به زندگی و رفتار اجتماعی را تشویق می نماید.

پروفسور متیو واکر، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی نیز در مورد نتیجه اصلی منتج شده از این آنالیز گفت: ما متوجه شدیم که کم خوابی به عنوان محرک رفتار اجتماعی عمل می نماید و میل ذاتی انسان ها برای یاری به یکدیگر را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، هر چه کمتر بخوابید، غیر اجتماعی تر و خودخواه تر می شوید.

در جریان این آنالیز، تمایل نمونه ای 160 نفره برای یاری به دیگران به وسیله توزیع پرسشنامه گزارش نوع دوستی پس از یک خواب شبانه، مورد آنالیز نهاده شد. محققان سپس پاسخ های 24 شرکت کننده را به همان پرسشنامه پس از 24 ساعت بی خوابی جمع آوری کردند و با برآیند پاسخ های نمونه 160 نفره مقایسه کردند.

نتایج حاصل شده حاکی از کاهش 78 درصدی اشتیاق برای یاری به دیگران در هنگام احساس کلافگی ناشی از بدخوابی بود.

تیم تحقیقاتی آمریکایی سپس مغز نمونه 24 نفره را اسکن کردند و دریافتند یک خواب شبانه کوتاه در کاهش فعالیت در شبکه شناخت اجتماعی مغز، بخشی که در رفتارهای اجتماعی انسان درگیر می گردد، نقش دارد، چنان که مشارکت کنندگان در این تحقیق به مقدار غریبه ها تمایلی به یاری به دوستان و خانواده خود نداشتند.

بعلاوه در تحقیقی مشابه، مقدار یاری حدود 3 میلیون خیر آمریکایی پیش و پس از تجربه بدخوابی شبانه مقدار گیری شد که نتیجه آن حاکی از کاهش 10 درصدی یاری های اقتصادی جمع آوری شده بود.

227

منبع: خبرآنلاین

به "علت باورنکردنی برای خودخواهی آدمها بر اساس نتایج یک پژوهش علمی معتبر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت باورنکردنی برای خودخواهی آدمها بر اساس نتایج یک پژوهش علمی معتبر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید