6 فایده نگهداری از گیاه ماری (سانسوریا) در خانه

به گزارش مدرسه مالک اشتر، بسیاری از افراد گیاهان آپارتمانی را به عنوان بخشی از تزئین خانه یا قسمتی از چیدمان مبتنی بر قوانین فنگ شویی پرورش می دهند. اما آیا می دانستید که پرورش برخی از این گیاهان برای حفظ سلامتی هم مفید است؟ گیاه ماری یا سانسوریا یکی از این گیاهان آپارتمانی است که علاوه بر ظاهر جذابی که دارد، به بهبود کیفیت هوا هم یاری می نماید و همین دو ویژگی دلایل معروفیت این گیاه هستند.

6 فایده نگهداری از گیاه ماری (سانسوریا) در خانه

اگر می خواهید درباره گیاه ماری، فواید این گیاه برای سلامتی و روش نگهداری از این گیاه بیشتر بدانید، با مدرسه مالک اشتر مگ در این مقاله همراه شوید.

آشنایی با گیاه ماری

گیاه ماری بومی منطقه ها گرمسیری در آسیا و آفریقا است. شناسایی این گیاه از روی برگ های آن کار آسانی است. گیاه ماری برگ هایی دراز، باریک و شمشیری شکل دارد که به صورت عمودی رشد می نمایند و شبیه به برگ های مصنوعی به نظر می رسند.

از آن جا که گیاه ماری چشم انداز ای چشم نواز ایجاد می نماید، نگهداری از آن آسان است و برای زنده ماندن به میزان کمی آب احتیاج دارد، بسیاری از افراد برای تزئین فضاهای بسته این گیاه را انتخاب می نمایند.

اگرچه این گیاه به عنوان گیاهی نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می گردد اما در صورت بلعیده شدن کمی سمی است. برگ گیاه ماری حاوی ماده ای سمی است که اگر میزان زیادی از آن بلعیده گردد، می تواند باعث ایجاد ورم و بی حسی روی زبان گردد. اگر می خواهید از گیاه ماری در خانه نگهداری کنید و احتمال بلعیده شدن آن به وسیله بچه ها یا حیوانات خانگی وجود دارد، عاقلانه است که گیاه را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

گیاه ماری که با نام زبان مادرشوهر هم شناخته می گردد، از خانواده گیاهان گوشتی (ساکیولنت ها) است. این گیاه مقاوم می تواند با شرایط مختلف سازگار گردد و به رشد خود ادامه دهد. با توجه به اینکه در چه شرایطی از گیاه ماری نگهداری می گردد، برگ های آن بین 15 سانتی متر تا بیش از یک متر رشد می نمایند.

فواید نگهداری از گیاه ماری

این گیاه علاوه بر اینکه به زیباتر شدن محیط یاری می نماید، فوایدی هم برای حفظ سلامتی دارد که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم.

1. تصفیه هوا در فضای بسته، حتی در طول شب

همه گیاهان آپارتمانی که در خانواده ساکیولنت ها دسته بندی می شوند و از جمله گیاه ماری به تصفیه هوا در فضای بسته یاری می نمایند. البته گیاه ماری یک ویژگی کم نظیر هم دارد. تعداد کمی از گیاهان هستند که می توانند در طول شب دی اکسیدکربن (CO2) را به اکسیژن تبدیل نمایند و گیاه ماری از جمله این گیاهان است. این ویژگی گیاه ماری را به یک گزینه ایده آل برای تزئین اتاق خواب تبدیل می نماید چرا که نقش مؤثری در تنظیم جریان هوای سالم دارد.

2. از بین بردن آلاینده های سمی

یکی دیگر از ویژگی های شناخته شده گیاه ماری توانایی این گیاه در از بین بردن آلاینده های سمی موجود در هوا است. اگرچه مقدار تأثیر گیاه ماری چندان زیاد نیست اما این گیاه می تواند آلاینده های سرطان زا را جذب کند. برخی از این آلاینده ها عبارتند از:

  • دی اکسیدکربن (CO2)
  • بنزن
  • فرمالدهید
  • زایلین
  • تری کلرواتیلن
  • تولوئن

از آن جا که گیاه ماری می تواند سموم مضر را جذب نموده و از بین ببرد، می تواند به عنوان عاملی مؤثر در مقابله با آلرژن های موجود در هوا عمل کند.

3. یاری به بهبود سلامت روانی

اگرچه فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی بر سلامت روانی موضوعی است که برای معین شدن همه جزئیات آن باید پژوهش های بیشتری انجام گردد، اما در سال 2018 پژوهشی انجام شد که بر اساس آن این ایده کلی که گیاهان نقش مثبتی ایفا می نمایند به خوبی ثابت شده است.

از آن جا که باغبانی تأثیرات درمانی دارد، امروزه باغبانی درمانی روشی است که حتی در درمان اختلالات روانی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

برای بهبود روحیه افراد حاضر در محیط های شغلی، تحصیلی و درمانی، قرار دادن گیاهان آپارتمانی در این محیط ها یک راه حل آسان و کم هزینه است.

4. مؤثر در مقابله با آلرژی

از آن جاکه گیاه ماری اکسیژن پخش می نماید و رطوبت هوا را افزایش می دهد، این گیاه می تواند تأثیر آلرژن های موجود در هوا مانند گرد وغبار را کاهش دهد. کیفیت نامطلوب هوا در فضاهای بسته باعث بروز مشکلاتی مانند آلرژی و آسم می گردد و به علت تأثیر گیاه ماری در مقابله با آلرژن ها، نگهداری از این گیاه مفید خواهد بود.

5. یاری به افزایش انرژی مثبت بر اساس قوانین فنگ شویی

چینی ها تمایل ویژه ای به نگهداری از گیاه ماری دارند و بر این باورند که این گیاه می تواند انرژی منفی را جذب کند. بر اساس قوانین فنگ شویی، قرار دادن سانسوریا در کلاس درس یادگیری را آسان می نماید. بر اساس باورهای مرتبط با فنگ شویی، گیاه ماری نه تنها انرژی منفی را جذب می نماید بلکه احساسات ناخوشایند و حسادت را هم از بین می برد.

برخی از چینی ها که در چیدمان از قوانین فنگ شویی پیروی می نمایند پیشنهاد می دهند که گیاه ماری را در اتاقی که افراد معمولاً در آن مشاجره می نمایند یا نزدیک وسایلی که پرتوهای مضر منتشر می نمایند قرار دهید.

اگرچه شواهدی علمی برای تأیید این تأثیرات وجود ندارد، اما تجربه کردن آن ها هم کاملاً بی ضرر است.

6. یاری به درمان بیماری های خفیف

برای گیاه ماری چندین فایده دیگر هم عنوان می گردد که اگرچه از نظر علمی ثابت نشده اند اما بسیاری از کارشناسان نگهداری از گیاهان آن ها را پذیرفته اند. برخی از این فواید عبارتند از:

  • التیام آسیب های پوستی از نوع زخم و سوختگی
  • کاهش التهاب
  • تنظیم فشار خون
  • تقویت سیستم ایمنی
  • دفع انگل ها
  • تسکین سردرد

درباره تأثیرات درمانی گیاه ماری این باور وجود دارد که مالیدن شیره برگ های این گیاه روی زخم ها و سوختگی ها به التیام آن ها یاری می نماید و رایحه درمانی با استفاده از این شیره در تسکین سردرد مؤثر است.

البته یادآوری این نکته هم ضروری است که هنگام استفاده از برگ های گیاه ماری برای اهداف درمانی باید مراقب باشید. این برگ ها حاوی ترکیباتی به نام ساپونین هستند که مقادیر زیاد آن ها سمی است. ساپونین ترکیبی است که معمولاً در فراوری بسیاری از داروهای ادرارآور، ملین و کلرتیک از آن استفاده می گردد.

هرگز این گیاه را به شکل خوراکی مصرف نکنید و از مصرف نوشیدنی حاوی شیره آن اجتناب کنید. به علاوه اینکه قبل از استفاده از گیاه ماری برای درمان هر گونه علائم مرتبط با بیماری ها، حتماً با پزشک مشورت کنید.

نگهداری و پرورش آسان

از فواید نگهداری از گیاه ماری که بگذریم، نگهداری و پرورش این گیاه کار آسانی است و همین ویژگی یکی از دلایلی است که باعث شده گیاه ماری به یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار تبدیل گردد.

در سراسر دنیا از گونه های مختلف سانسوریا به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می گردد. از آن جا که این گیاهان به مراقبت زیادی احتیاج ندارند و در کنار پنجره ها به خوبی رشد می نمایند، گزینه هایی ایده آل برای نگهداری در فضاهای بسته هستند.

علاوه بر این، گیاه ماری گیاهی مقاوم است و می تواند با شرایط مختلف سازگار گردد. این گیاه می تواند کمبود نور، دریافت نور مستقیم، کم آبی، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و کمبود رطوبت را تحمل کند. بعلاوه گیاه ماری به این زودی ها به تعویض گلدان احتیاج ندارد و از طرفی دیگر به ندرت مورد هجوم آفت ها قرار می گیرد.

در واقع همین ویژگی ها دلایل محبوبیت گیاه ماری هستند و باعث شده اند که این گیاه هواداران زیادی پیدا کند.

نگهداری از گیاه ماری

اگر می خواهید در خانه یا محل کار از گیاه ماری نگهداری کنید، باید این چند نکته را رعایت کنید:

در آبیاری زیاده روی نکنید. نقطه ضعف این گیاه آب زیاد است. برای نگهداری از گیاه ماری حتماً گلدانی را انتخاب کنید که به تعداد کافی سوراخ های زهکشی داشته باشد و تنها زمانی برای آبیاری گیاه اقدام کنید که خاک کاملاً خشک شده باشد. زیاده روی در آبیاری می تواند پوسیدگی ریشه را در پی داشته باشد.

نور غیرمستقیم بهتر است. اگرچه گیاه ماری می تواند در مکان های کاملاً سایه یا کاملاً آفتاب گیر رشد کند، اما در مکان های نیمه سایه ای که میزانی نور غیرمستقیم دریافت می نمایند برترین عملکرد را خواهد داشت. اگر از گیاه ماری در مکانی کاملاً سایه نگهداری گردد، رنگ گیاه تیره و کدر می گردد و ممکن است برگ ها هم کمی پژمرده شوند.

نتیجه گیری

گیاه ماری به همان میزان که ظاهری مجذوب کننده دارد، مفید هم است. این گیاه به مراقبت کمی احتیاج دارد و می تواند در شرایط مختلف رشد کند.

علاوه بر نگهداری آسان، گیاه ماری می تواند به حفظ سلامتی شما یاری کند.کیفیت هوا در فضای بسته با سلامت افراد در ارتباط است و گیاه ماری می تواند این هوا را تصفیه کند.

اگر برای تزئین خانه یا محل کار در پی گیاهی زیبا و مفید هستید، گیاه ماری پیشنهاد ایده آلی است.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 فایده نگهداری از گیاه ماری (سانسوریا) در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 فایده نگهداری از گیاه ماری (سانسوریا) در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید