توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه

به گزارش مدرسه مالک اشتر، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار گردید، گفت توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت های برنامه های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است.

توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه

حمید طریفی حسینی در این مراسم ضمن یادآوری و پاسداشت روز بزرگداشت شهدا گفت: زیر نظام پژوهش و ارزشیابی به عنوان یکی از زیر نظام های شش گانه، سند تحول بنیادین با فراوری دانش کاربردی و مبتنی بر نظام معیار اسلامی ما را در توسعه و ارتقاء مستمر کیفیت تعلیم و تربیت و تربیت نسلی پژوهنده یاری می نماید.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ازجمله اولویت های برنامه های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است، گفت: در برنامه های تحولی آموزش و پرورش استثنایی پژوهش از فرآیند آموزش و پرورش جدا نیست و رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش استثنایی پژوهش محوری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نهادینه کردن پژوهش در برنامه آموزش دانش آموزان از همان سال های اولیه تحصیلی زمینه را برای خلاقیت و تفکر آن ها فراهم می نماید، گفت: مهارت های مشاهده گری، پرسشگری، جستجوگری باید به دانش آموزان آموزش داده گردد.

وی توضیح داد : معلمان باید روش های تدریس فعال و مبتنی بر حل مسئله را به کار بگیرند تا مهارت های پایه پژوهشگری در دانش آموزان شکل بگیرد.

طریفی حسینی به متنوع سازی موقعیت های یاددهی و یادگیری اشاره نمود و گفت: دانش آموزان نباید فقط در کلاس درس آموزش خود را دریافت نمایند و باید از اردوهای علمی و آزمایشگاه ها و کارگاه های خارج از مدرسه در زمینهٔ تقویت مهارت پژوهشی دانش آموزان استفاده گردد.

معاون وزیر در ادامه به توانمندسازی معلمان در مهارت های پژوهشی اشاره نمود و گفت: برگزاری دوره های تخصصی و جشنواره الگوهای برتر یاددهی و یادگیری و درس پژوهشی ویژه معلمان می تواند در این زمینه به توانمندسازی آن ها یاری کند.

وی اضافه کرد: هم چنین مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی می توانند در توانمندسازی معلمان و ایجاد موقعیت های متنوع یادگیری نقش آفرینی نمایند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خاتمه گفت: هم چنین باید از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در استان ها در زمینه فعالیت های پژوهش محور آموزش و پرورش استثنایی استفاده گردد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه مهارت های پژوهشگری در معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید