تولد دوباره قدرتمندترین خودروی دو سیلندر تاریخ

به گزارش مدرسه مالک اشتر، تا به امروز خودرو های مفهومی متعددی طراحی و به نمایش در آمده اند که برخی از آن ها بسیار استثنایی به نظر می رسید، اما هرگز به تولید تجاری نرسیدند که یکی از جالب توجه ترین آن ها خودروی اسپرت XL Sport Concept شرکت فولکس واگن بود که به قوی ترین موتور دو سیلندر جهان مجهز بود. این خودروی شگفت انگیز اگرچه به خط تولید نرسید، اما موزه خودروی پترسن طی یک بازسازی مجذوب کننده دوباره این خودرو را زنده کرده تا مشخصات جالب توجه آن را به ما نشان دهد.

تولد دوباره قدرتمندترین خودروی دو سیلندر تاریخ

به گزارش مدرسه مالک اشتر، در اواخر دهه 2000، فولکس واگن ایده یک وسیله نقلیه فوق کارآمد با موتور دیزلی دو سیلندر هیبریدی پلاگین را در پیش گرفت که نتیجه آن یک خودروی تولید محدود با نام XL1 بود که به عنوان کم مصرف ترین خودروی ساخته شده در تاریخ نیز شناخته می شد. 13 سال بعد، فردیناند پیچ، رئیس فولکس واگن، یک خودروی اسپرت مفهومی دو سیلندر را معرفی کرد که مبنای بر ارائه عملکرد بالا و عالی بود. این خودروی مفهومی XL Sport Concept نام داشت که موتور آن به عنوان قوی ترین موتور دو سیلندر دنیا معرفی می شد.

متأسفانه، آن خودرو مصداق شاخص نوزاد مرده به دنیا آمده بود و یک مدل مفهوم باقی ماند تا هرگز به خط تولید راه نیابد. با این حال، موزه خودروی پترسن بازگشتی دوباره به این خودرو داشته تا عظمت این سوپر اسپرت مجذوب کننده را در یک ویدیوی مجذوب کننده مجدداً مرور کند. به عبارت دیگر، این موزه در صدد است تا مجدداً توجهات را به سمت این خودروی مفهومی معطوف کند و نشان دهد که این خودرو در چند سال قبل چگونه می توانست زینت بخش جاده های دنیا شود.

موتور موتور V-Twin خودروی XL Sport را شرکت دوکاتی بر اساس پیشرانه مشهور Ducati 1199 Superleggera ساخته بود که تا 11000 دور در دقیقه می چرخید و قدرت آن به 197 اسب بخار (147 کیلووات) می رسید. اگرچه در نگاه اول، قدرت این موتور را نمی توان چیز مهمی در مقیاس با دیگر خودرو های اسپرت حتی در آن زمان تلقی کرد، اما باید توجه داشت که بدنه XL Sport با پنل های ساخته شده از پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن (CFRP) ارائه شده بود که وزن خودرو را در عدد خیره کننده حدود 1962 پوند (890 کیلوگرم) پایین نگه می داشت. در واقع وزن این خودرو آنقدر سبک بود که موزه خودروی پترسن آن را سبک ترین ماشین اسپرت مدرن می نامد.

این واقعیت به XL Sport اجازه می داد تا اعداد عملکردی مانند سرعت صفر تا 62 مایل در ساعت (0-100 کیلومتر در ساعت) را در 5.7 ثانیه و حداکثر سرعت 168 مایل در ساعت (270 کیلومتر در ساعت) را عرضه کند. خودروی XL Sport فولکس واگن دارای عملکرد های دیگری مانند گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، شاتون های اتصال تیتانیوم، سیستم تعلیق عقب میله ای، دنده سوپاپ desmodromic، ترمز های سرامیکی و اجزای مختلف ساخته شده با آلیاژ منیزیم بود. در های زیبای این خودرو نیز به صورت عمودی باز می شد که بر مجذوب کنندهیت اسپرت آن می اضافه کرد.

اگرچه تولد دوباره XL Sport Concept که با کمک موزه خودروی پترسن انجام شد، می تواند ارزش های بالا و ناشناخته خودرو در زمان خود را نمایان سازد، ولی به نظر نمی رسد که این امر بتواند تأثیری در تجاری سازی آن داشته باشد. به هرحال استاندارد های آلایندگی در اروپا و دنیا روز به روز در حال سخت تر شدن هستند و فولکس واگن نیز یکی از سازندگانی است که حرکت به سمت برقی سازی خودرو ها را شدت بخشیده است؛ بنابراین چنین خودرویی با موتور دیزلی قطعاً نمی تواند اولویتی برای خط تولید این خودروساز آلمانی باشد. در ادامه شما را به تماشای ویدئوی موزه خودروی پترسن که در خصوص معرفی این خودروی مفهومی است، دعوت می کنیم.

منبع: motor1

ترجمه: مصطفی جرفی-مدرسه مالک اشتر

منبع: فرارو

به "تولد دوباره قدرتمندترین خودروی دو سیلندر تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولد دوباره قدرتمندترین خودروی دو سیلندر تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید