خبرنگاران عزم دولت در توسعه و تکمیل طرح های زنجیره پروپیلن

به گزارش مدرسه مالک اشتر، تهران- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به عزم دولت در توسعه و تکمیل طرح های زنجیره پروپیلن، گفت: زنجیره پروپیلن مهمترین زنجیره ارزش محصولات در صنعت پتروشیمی محسوب ولی تا به امروز توسعه آن ناکافی بوده است.

خبرنگاران عزم دولت در توسعه و تکمیل طرح های زنجیره پروپیلن

به گزارش روز دوشنبه مدرسه مالک اشتر به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بهزاد محمدی درباره مصوبه دیروز هیئت دولت که مصوبه مهمی در مورد توسعه صنعت پتروشیمی و آمایش سرزمین در حوزه این صنعت است، اضافه نمود: مصوبه بسیار خوب و موثری صادر شده که شامل دو بخش کلی است.

وی ادامه داد: بخش اول، آیین نامه احداث واحدهای میان دستی و پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی برای انتقال پروپیلن فراوریی به داخل کشور با رویکرد آمایش سرزمینی و ایجاد اشتغال پایدار است که جهت توسعه زنجیره ارزشمند پروپیلن را در کشور تسهیل خواهد نمود.

محمدی افزود: بخش دوم اصلاح آیین نامه تخفیف پلکانی خوراک است که با اصلاحات صورت گرفته کاربردی تر و موثرتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد این که این مصوبه چه کمکی به توسعه صنعت پتروشیمی خواهد نمود، اضافه نمود: همان طور که پیشتر هم در جاهای مختلف اعلام نموده بودیم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی مطالعه و آنالیز گسترده ای در مورد ساختار کیفی صنعت پتروشیمی انجام داده است.

وی افزود: راهبرد توسعه زنجیره ارزش محصولات را یک راهبرد و راه حل اساسی جهت کیفی سازی و توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی می دانیم در این راه ضروری است بعضی از مواد قانونی و مقرراتی ایجاد و یا اصلاح شوند که دو آیین نامه ای که به آن اشاره شد به همین دلیل تدوین و به هیئت دولت ارسال شد.

محمدی با اشاره به این که زنجیره پروپیلن مهمترین زنجیره ارزش محصولات در صنعت پتروشیمی است ولی تا کنون در توسعه آن پیروز عمل نشده و یا ناکافی بوده است، گفت: بخش عمده ای از واردات محصولات پتروشیمی، تقریبا حدود 600 میلیون دلار در زنجیره پروپیلن صورت می گیرد که معادل 40 درصد از کل ارزش واردات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون تن پروپیلن در کشور فراوری می گردد و جهت جبران کمبود آن طرح هایی تعریف نموده ایم که در خاتمه برنامه هفتم توسعه، سال 1405 فراوری پروپیلن ما به حدود 4 میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که جهت اجرایی شدن این طرح ها لازم بود جهت توسعه تسهیل و هموار گردد، گفت: با آیین نامه های فوق عملا این بستر فراهم شده است و طرح های فراوری پروپیلن که در پارک پروپیلن عسلویه طراحی شده و موافقت نامه اولیه طرح های آن هم از سوی وزارت نفت صادر شده است به سمت اجرایی شدن خواهند رفت.

وی اضافه نمود: از سوی دیگر با توجه به لزوم توجه به توسعه متوازن و آمایش سرزمینی در حوزه صنعت پتروشیمی، با صدور این مصوبه از سوی هیئت دولت، طرح های پایین دست پروپیلن در مناطق داخلی کشور قابل توسعه خواهند بود و به بازار هدف که همان بنگاه های کوچک و متوسط هستند نزدیک خواهند شد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران عزم دولت در توسعه و تکمیل طرح های زنجیره پروپیلن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عزم دولت در توسعه و تکمیل طرح های زنجیره پروپیلن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید