در اقتصاد دچار سوگلی پروری هستیم

به گزارش مدرسه مالک اشتر، چهل و یکمین نشست هیات نمایندگان با حضور رئیس، اعضای هیات رئیسه، دبیر کل و معاونت امور استان ها و تشکل های اتاق ایران برگزار شد.

در اقتصاد دچار سوگلی پروری هستیم

رئیس اتاق ایران گفت: اقتصاد ایران فاقد استراتژی و هدف است و مواردی همانند نرخ تسهیلات بانکی، نرخ اقتصادیات، تأمین اجتماعی و ... در حوزه کسب کار به موانع اصلی کسب وکار تبدیل شده؛ درحالی که اگر استراتژی و هدف معین گردد؛ سیستم هم باید برای تحقق هدف، این موانع را رفع کند.

غلامحسین شافعی که همراه اعضای هیات رئیسه و برخی مسئولان اتاق ایران برای افتتاح ساختمان نو اتاق سمنان به این استان سفر کرده بود، در نشست هیات کنندگان این اتاق افزود: اتاق سمنان در سطح کشور کارآمد و الگو است و امیدواریم این ساختمان نو نیز به بهبود و تسهیل عملکرد آن کمک کند؛ اما درمجموع، در سیستم قاعده گذاری کشور دچار مشکل هستیم و کار بخش خصوصی بسیار سخت تر از آن چیزی است که فکر می کنیم.

وی افزود: ما در اقتصاد کشور دچار سوگلی پروری هستیم، تا بخواهیم زبان گویا وجود دارد ولی گوش شنوا وجود نیست؛ به هرحال بخش خصوصی وظایفی دارد تمام سعی خود را خواهیم کرد تا اثربخشی منظم داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران شرح داد: در اولین شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی دولت نو مطرح شد تا مصوبات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی دارای ضمانت اجرایی باشد. در حال حاضر مصوبات باید با تأیید هیات دولت اجرایی بگردد، پیشنهاد اتاق ایران این است که دستورالعمل، آیین نامه، بخش نامه و شیوه نامه های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی با امضای وزیر اقتصاد حکم اجرایی داشته باشد در استان ها همین موضوع با امضای استاندار به رسمیت شناخته گردد.

در ادامه، مسعود خوانساری، نایب رئیس اتاق ایران نیز در این نشست گفت: با توجه به کاهش تولید ناخالص ملی و ابر چالش ها همانند آب باید برای کشور تصمیم جدی گرفته گردد.

وی ادامه داد: با توجه به ضررهای بسیار هنگفت صنعت به علت اختلال و قطعی برق تا به امروز هیچ مرجعی نتوانسته تصمیم آجل بگیرد، اگر بخواهیم مشکل خاموشی ها را رفع کنیم نیاز به 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم.

وی قیمت گذاری غلط را یکی از عوارض مبتلابه تعرفه بهای برق یادکرد و ادامه داد: هیچ دستگاه دولتی خود را ملزم به شعار سال نمی داند، نیازمند هستیم همه الزام به عمل داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه ایران خاطرنشان کرد: تولید در انتظار تصمیم گیری حاکمیت است هر چه اعضای اتاق های بازرگانی بیشتر باشند بی شک نقطه نظرات بخش خصوص جامع و اجرایی تر خواهد بود.

همچنین محمد امیرزاده، نایب رئیس اتاق ایران در نشست هیات کنندگان اتاق سمنان اظهار کرد: اجرایی کردن و حل مسائل اقتصادی مسئله ای است که باید دستگاه های دولتی نسبت به آن اهتمام داشته باشند، آزاد بودن نظرات کارشناسی دستگاه ها در محیط کسب کار باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران هم در این نشست به اشاره به داده ها و آمارهای مرکز پژوهش و مطالعات اقتصادی اتاق ایران، گفت: آمارها نشان می دهد شاخص های کسب وکار استان سمنان بسیار مناسب است، طی بازدیدی که از کارخانه های این استان به عمل آمد معین شد محیط کسب کار در استان سمنان بسیار خوب است و حاوی اکوسیستم مناسبی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور با یک نظام تصمیم گیری خسته روبرو هستیم، ضرورت دارد هماهنگ سازی ها، خاستگاه بین المللی داشته باشد، بازنگری در حوزه قوانین و مقررات یک الزام است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران شرح داد: با توجه به تعاملات اتاق در حوزه بین المللی با قوانین مترقی و به روز روبرو می شویم که با قوانین داخلی ما فاصله بسیار زیادی دارد.

مظفر علیخانی، معاون استان ها و تشکل های اتاق ایران نیز در نشست هیات کنندگان گفت: اقتصاد پویا نیازمند اتاق پویا، کادر، منابع انسانی و دانشگاه کارآمد است.

وی گفت: توانمندسازی اتاق ها نیازمند شناخت کامل اتاق ها است لذا با توجه به دستور هیات رئیسه تراز سنجی اتاق ها برای دومین بار در اتاق های سراسر کشور صورت پذیرفت، رقابت پذیری اتاق ها هدف اصلی این طرح بود و از آن مهم تر شرایط موجود مورد ارزیابی قرار می گیرد.

علیخانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 12 پیشنهاد برای توانمندسازی اتاق ها در نظر گرفته شده است مواردی همانند برنامه عملیاتی و استراتژیک بر اساس تجربیات پیشرفته، آیین نامه عضویت، استقرار سامانه جامع منابع انسانی، بانک اطلاعاتی و تخصصی اعضاء، مراکز داوری، توانمندسازی تشکل های استانی، برگزاری هماهنگی اتاق ایران با اتاق های استان ها، ایجاد سامانه گزارش گیری، نظارت کنندگان اتاق بر دوایر دولتی، رضایت مندی اعضاء، توانمندی سازی مدیریت اطلاع رسانی و توسعه آموزش و پژوهش از سوی ایران ارائه خواهد شد.

همچنین محمدرضا رمضانی، دبیر کل اتاق ایران در این نشست گفت: ارتباط اتاق سمنان با کنندگان مجلس می تواند بسیار تأثیرگذار باشد، در حال حاضر قانون اتاق مراحل اصلاح را می گذارند باید سعی کنیم فعالین بیشترین انتفاع را از قانون ببرند.

وی ادامه داد: در آستانه اجرای برنامه هفتم هستیم تا به امروز نشست کارشناسی های مختلفی برگزار شده یکی از مسائل این است که برنامه های قبلی اجرایی نشده، لذا ضرورت دارد پیشنهادهای اتاق شهرستان ارائه گردد و با کمک کمیسیون های 18 گانه موارد اجرایی بگردد.

دبیر کل اتاق ایران از راه اندازی سامانه رصد خبر داد و گفت: کنندگان اتاق در مجامع دولتی باید گزارش های خود در سامانه رصد جانمایی کنند تا گزارش ها به صورت شفاف مورد بازخوانی قرار بگیرد.

در بخشی از این نشست، رئیس اتاق سمنان نیز با اشاره به اینکه صنایع استان سمنان بسیار قوی بوده و بسکمک از محصولات این استان صادرات محور و منحصربه فرد هستند، گفت: بیش از 99 درصد واحدهای استان سمنان خصوصی محسوب می شوند و سهم بخش دولتی بسیار ناچیز و اندک است ضمن اینکه زیرساخت های شهرک های صنعتی در استان مهیا بوده و ایجاد شهرک های صنعتی نو خارج از نگاه سیاسی و بخشی نگری است.

علی اصغر جمعه ای ادامه داد: تعامل بخش خصوصی و دولتی در استان بسیار سازنده و دارای انسجام است، اتاق تا آنجا که توانسته سعی کرده است تا مسائل فعالان اقتصادی را با تعاملات طرفین حل وفصل کند.

همچنین محمود نجفی سهی عضو هیات رئیسه اتاق سمنان در این نشست گفت: اقتصاد ایران فاقد برنامه مدون و منظم است، کشورهای همانند بنگلادش که توسعه را قبل از ایران شروع کردند در حال حاضر بسیار پیشرو هستند.

وی خطاب به رئیس اتاق ایران اظهار کرد: با توجه به هشدارهای اعلام شده برای کاهش گاز در زمستان تا به امروز شرکت ملی گاز ایران هیچ برنامه قابل پیش بینی را به صنایع اعلام نکرده است، ضرورت دارد اتاق در سطح ملی حضور پررنگی داشته است.

حمید علوی، عضو هیات رئیسه اتاق سمنان نیز گفت: با توجه به شرایط بحرانی اقتصاد کشور اتاق ایران می تواند با ارائه یک نقشه راه منظم شرایط را برای دولت سهل و ساده کند.

وی ادامه داد: ابر چالش های همانند کسر بودجه به علت سیاست های غلط اتفاق می افتد ضرورت دارد دولت تصدی گری ها را کم کرده و بیشتر به نظارت توجه داشته باشد، اگر برنامه ریزی منظم اجرایی گردد دولت می تواند طی زمان بندی در مدت معین خود را کوچک سازد.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان ادامه داد: مخاطراتی همانند مدیریت غلط در بورس، شناور بودن قیمت سوخت، تعرفه بالای انرژی از جمله مسائلی است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

عبدالحمید دربانیان عضو هیات رئیسه اتاق سمنان و کننده هیات های حل اختلاف و بدوی این اتاق نیز گفت: عزم جدی سه قوه در شعار سال باید عینی باشد و نباید در حد یک شعار باقی بماند، موانع زمانی رفع می گردد که همه ارگان های اجرایی و نظارتی اهتمام بر حل مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: اظهار برگ تشخیص در سازمان امور اقتصادیاتی غیرکارشناسی است بسکمک از کارشناسی ها از طریق کارشناسان دولتی اشتباه صادر می گردد، مسئله این است چرا فقط باید مؤدی جریمه بگردد اما کارشناسان دولتی مصونیت داشته باشند.

عضو هیات رئیسه اتاق سمنان شرح داد: حسابرسی های سازمان تأمین اجتماعی برای فعالین اقتصادی دغدغه بزرگ به شمار میرود این حسابرسی برون سپاری شده و در هیات های حل اختلاف پرونده ای متعددی تشکیل شده چرا باید برای قانون ماده 47 قانون رفع موانع تولید 14 دستورالعمل، آیین نامه و بخش نامه به نفع سازمان ها و ارگان های دولت صادر بگردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "در اقتصاد دچار سوگلی پروری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در اقتصاد دچار سوگلی پروری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید