سال آبی 1400، 1399، خشک ترین سال آبی در 53 سال گذشته بود

به گزارش مدرسه مالک اشتر، نشست تخصصی فرونشست زمین در اصفهان با حضور استادان دانشگاه ها و کارشناسان برگزار و در آن بر اهمیت مدیریت آب در کاهش و مهار فرونشست زمین در اصفهان تأکید شد.

سال آبی 1400، 1399، خشک ترین سال آبی در 53 سال گذشته بود

به گزارش خبرنگار استان های مدرسه مالک اشتر، نشست تخصصی فرونشست زمین در اصفهان؛ چالش ها و راه چارهها که از سوی کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست و به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار گردید.

میهمانان این نشست علی بیت اللهی، رئیس بخش زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی کشور، رضا شهبازی، مدیرکل دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی ومهندسی سازمان زمین شناسی، دنیاگیر عابدی کوپایی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان، بهرام نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف آباد، میثم تدین، عضو هیت علمی دانشگاه اصفهان و ایمان بهارلو، رئیس اداره سامانه ها و اطلاعات مکانی شهرداری اصفهان بودند.

55 درصد برداشت های کشور به منابع زیرزمینی وابسته است

دنیاگیر عابدی کوپایی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشست، با اشاره به اینکه براساس آمار های دنیای، ایران در رده چهاردم کشور های دارای بحران آب قرار گرفته است، گفت: اگر نتوانیم تا سه سال آینده 112 درصد به منابع آب قابل استحصال در کشور اضافه کنیم، بحران آب در کشور تشدید می گردد.

عابدی کوپایی با بیان اینکه در ایران 55 درصد برداشت های کشور به منابع زیرزمینی وابسته است، گفت: آب های زیرزمینی 36 درصد آب آشامیدنی و 42 درصد آب کشاورزی را در دنیا تأمین می نمایند و اصلی ترین منبع برای آب شیرین هستند.

وی علت فشار بر منابع آبی زیرزمینی در ایران را کاهش 20 درصدی بارش ها در 20 سال گذشته بیان کرد و گفت سال آبی 1399-1400، خشک ترین سال آبی در 53 سال گذشته بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: تعداد چاه های کشور از 47 هزار حلقه به 763 هزار حلقه رسیده و اندازه برداشت سالانه آب از سفره های زیرزمینی از 9 میلیارد مترمکعب در سال به 47 میلیارد متر مکعب رسیده است؛ تعداد چاه ها 16 برابر شده و اندازه برداشت 5 برابر.

وی ابراز کرد: در 15 سال اخیر هیچگاه مخازن سد ها در کشور به طور کامل پر نبوده است.

فرونشست زمین به صورت پله ای است

در ادامه این کنفرانس، میثم تدین، عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: فرونشست در اثر برداشت بی رویه آب و شارژ نشدن آبخوان و ساختار های منطقه صورت می گیرد. براساس مطالعات اجرا شده گسل مارنان و انحراف مادی ها تعیین شده است.

تدین شرح داد: از گسل مارنان به سمت شمال شرق به صورت پله ای افزایش فرونشست دیده و در بخش شمال شرقی نیز فرونشست تکرار می گردد که نشان می دهد گسل های پی سنگی در منطقه وجود دارد که کنترل نماینده الگوی فرونشست هستند.

وی راه چاره های مفید را انجام مطالعات دقیق تکتونیکی میدانی به منظور تهیه تقشه گسل های شهر اصفهان و مطالعه میدانی دقیق و اینسار به منظور تهیه الگوی دقیق و پهنه بندی فرونشست حاصل از برداشت آب در شهر اصفهان اعلام نمود و گفت: به یاری راه چاره ها می توان پیش بینی کرد فیشر های بعدی کجاست تا بتوان فعالیت های صنعتی را کم کرد.

مرگ آبخوان در اصفهان

همجنین رضا شهبازی، مدیرکل دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی با تأکید براینکه حذف زاینده رود موجب تشدید فرونشست زمین شده است، گفت: یکی از پیامد های سوءمدیریت منابع آب و کاهش منابع آب های زیرزمینی، فرونشست زمین است که اثرات آن سال ها بعد روی زمین ظاهر می گردد.

وی با بیان اینکه مطالعات فرونشست زمین در تمام دشت های اصفهان اجرا شده، گفت: امروز از این پدیده به عنوان سرطان زمین نام می بریم و به علت اینکه دیگر امکان جبران آب های این دشت وجود ندارد، به آن مرگ آبخوان هم گفته می گردد.

شهبازی با تأکید براینکه کلید مهار فرونشست زمین به مدیریت آب مرتبط است، گفت: اوایل دهه 90 در مصوبات شورای عالی آب، این موضوع مطرح شد و دولت به این آگاهی رسید، اما این آگاهی خیلی دیر رخ داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سال آبی 1400، 1399، خشک ترین سال آبی در 53 سال گذشته بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال آبی 1400، 1399، خشک ترین سال آبی در 53 سال گذشته بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید