نحوه قرعه کشی خودرو تغییر می نماید؟

به گزارش مدرسه مالک اشتر، به منظور شفاف سازی فرایند عرضه خودرو، فروش همه خودروها به سامانه فروش یکپارچه منتقل می گردد. اما حذف قرعه کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارت صمت خواهد بود.

نحوه قرعه کشی خودرو تغییر می نماید؟

اولین بار اوایل دی ماه سال گذشته بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه های طراحی شده خاطرنشان کرد که در سال 1401 عرضه خودرو متناسب با تقاضا خواهد شد و بدین ترتیب دیگر قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد.

به تاکید وزیر صمت و بعلاوه خودروسازان، برنامه ها اینگونه طراحی شده است که در سال 1401 فراوری خودرو افزایش خواهد داشت و از محل همین افزایش فراوری، به تدریج قرعه کشی خودرو حذف می گردد.

پس از آن در اسفندماه سال گذشته فاطمی امین نیز خاطرنشان کرد: از اواسط سال 1401 به تدریج قرعه کشی حذف می گردد. البته اینطور نیست که از ابتدای سال 1401 قرعه کشی نداشته باشیم؛ چراکه هنوز فراوری در حال رشد است و با تقاضا فاصله دارد. اما زمانی که خودرو به مقدار کافی و متناسب با تقاضا باشد، دیگر انگیزه سوداگری موضوعیت ندارد. این صحبت های وزیر صنعت، معدن و تجارت کاملا شفاف عنوان شده بود اما بلافاصله پس از اجرای اولین طرح های خودروسازان در سال تازه، بسیاری رسانه ها موجی به راه انداختند که مگر قرار نبود در سال تازه دیگر پدیده ای به نام قرعه کشی خودرو وجود نداشته باشد؟

در پی جریان این موج، آخرین روزهای فروردین ماه، معاون صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه فراوری 1.4 میلیون خودرو منجر به حذف قرعه کشی خواهد شد، گفت: حذف قرعه کشی خودرو از سال تازه از جمله برنامه هایی است که از سوی وزیر صمت اعلام شده و قرار بر این است که خودرو متناسب با تقاضا فراوری گردد تا نیازی به سامان بخشی این بازار به وسیله راهکارهایی همانند قرعه کشی نباشد. سایپا و بعلاوه سایر خودروسازان نیز برنامه ریزی های خود را در این زمینه خواهند داشت.

اما شفاف سازی ها به اینجا ختم نشد و چند روز بعد این موضوع به تفصیل در نشستی با این موضوع مورد بحث نهاده شد. طی این نشست معاون بازاریابی و فروش این گروه صنعتی ضمن تاکید بر اینکه قیمت گذاری هر کالایی زیر قیمت تمام شده منجر به ایجاد تقاضای سوداگرانه برای آن خواهد شد، خاطرنشان کرد که افزایش تقاضا برای خودروهای پرتیراژی است که فاصله قیمتی زیادی از قیمت کارخانه ای آنها تا قیمت بازار دارند اما با افزایش عرضه به مقدار کافی، تقاضاهای سوداگرانه کم خواهد شد و به تدریج فرآیند قرعه کشی حذف خواهد شد.

انتقال فروش همه خودروها به سامانه فروش یکپارچه

عصر سه شنبه همزمان با عید سعید فطر، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام نموده است: همه خودروسازها از 18 اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفا به وسیله سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه تر برای همه خودروهای فراوریی فراهم گردد.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه مذکور از همان ابتدای تصدی سکانداری این وزارتخانه راهبردی از سوی سیدرضا فاطمی امین، پیرو دغدغه به حق مردم، ضمن مخالفت با ادامه فرایند فعلی قرعه کشی فروش خودرو، اصلاح فرایند و کوشش برای حذف آن را در دستور کار قرارداد و بر اساس همین قاعده نیز وزیر صمت حذف تدریجی قرعه کشی فروش خودرو را از برنامه های جدی وزارتخانه خاطرنشان کرد و تا به امروز نیز برنامه ها در همین جهت طراحی شده و ایجاد سامانه فروش یکپارچه خودرو نیز بر همین اساس بوده است.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که اکنون تنها بعضی خودروسازها آن هم به صورت موازی اقدام به فروش خودرو به وسیله قرعه کشی می نمایند که ضمن شفاف شدن فرایند فروش خودروی آنها، سایر خودروسازها نیز مکلف به عرضه خودرو به وسیله سامانه فروش یکپارچه خودرو می شوند.

بدیهی است اصلاح ساختار یک رویه صنعتی آن هم در موضوعی مانند فراوری خودرو، فرآیندی یک شبه یا یک ماهه نیست، بلکه فرایندی حداقل میان مدت و نیازمند برنامه ریزی، تأمین قطعات و آمادگی خط فراوری برای افزایش فراوری است؛ اگرچه با توجه به حساس بودن این موضوع برنامه ریزی برای انجام آن در کوتاه ترین زمان، اجرا شده است اما باز هم فرایندی زمانبر خواهد داشت.

از آنجا که حذف قرعه کشی فروش خودرو تا نهایی شدن تکمیل اصلاح ساختار، چند ماه زمان خواهد برد و با توجه ویژه وزیر صمت به حفظ حقوق مصرف نمایندگان در دوره گذار، مقرر شد در همین مدت محدود نیز فرایند قرعه کشی خودرو اصلاح شده و شفاف تر و عادلانه تر گردد تا از دلالی و سوداگری یک عده خاص جلوگیری شده و خودروهای فراوریی به دست خریداران واقعی برسد.

بر این اساس با دستور وزیر صمت مقرر شده است فروش خودرو از این پس نه به وسیله قرعه کشی در شرکت های خودروسازی بلکه در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به صورت شفاف انجام گردد.

هدف اصلی افزایش فراوری خودرو است

تأکید می گردد افزایش فراوری خودرو، راهبرد اصلی وزارت صمت است اما شفاف سازی عرضه خودرو (چه قرعه کشی و چه غیر قرعه کشی) جهت دیگری است که باید همه خودروسازان آن را انجام دهند. به عبارتی شفاف سازی فرایند عرضه خودرو موضوع دیگری است که سبب تضییع نشدن حقوق مصرف نماینده می گردد. بنابراین وزارت صمت وظیفه خود می داند نسبت به اجرای عرضه شفاف خودرو اقدام کند.

بدیهی است مردم از عرضه غیر شفاف خودرو ناراضی اند و عرضه فعلی آن منجر شده است تا در عمل واسطه ها و سوداگران باعث تلاطم بازار شوند. بنابراین هدف از دستور ابلاغ شده به سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، تنها جلوگیری از تضییع حقوق مردم در همین مدت محدود ادامه فرایند قرعه کشی فروش خودرو و حفظ حقوق خریداران واقعی است و به طبع فرآیند قرعه کشی به تدریج حذف خواهد شد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز

به "نحوه قرعه کشی خودرو تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه قرعه کشی خودرو تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید