کشف مرموز یک مقبره باستانی توسط بلدوزرها!

به گزارش مدرسه مالک اشتر، کشف مقبره رومی توسط بلدوزرها!

این موضوع که در هنگام بازسازی های خانگی یا حفاری های شهری به یکباره اشیایی تاریخی و یا یک سایت باستانی از دل خاک بیرون بیاید، خیلی چیز عجیبی نیست. در نقاط مختلف جهان بارها پیش آمده که در هنگام ساخت یک جاده و یا آپارتمان، چنین چیزهایی کشف شده اند. البته کشف مقبره رومی کاملا دست نخورده، غیر معمول است. این مورد اخیرا در شهر تاریخی رم رخ داده است. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا رمز و رازهای این کشف تاریخی را آنالیز کنیم.

کشف مرموز یک مقبره باستانی توسط بلدوزرها!

به لحاظ منطقی، یک سایت هرچه قدر که قدیمی تر باشد، احتمال کمتری وجود دارد که به صورت سالم باقی مانده باشد. شرایط خاک، آب و هوا، کشاورزی، ساخت و سازهای جدید و از همه مهم تر گذشت زمان در فرسایش و نابودی شواهد تاریخی گذشتگانمان تاثیر دارند. بنابراین، باستان شناسان وقتی این سایت جدید را در Case Rosse در غرب رم کشف کردند، بسیار شگفت زده شدند. در این منطقه، یک بلدوزر مشغول انجام عملیات به منظور گسترش یک کانال آب بود که ناگهان این مقبره بزرگ سر از خاک بیرون آورد. کارگران چیزی را پیدا کردند که امروزه به آرامگاه ورزشکار شهرت دارد! بقایای دست نخورده 4 نفر مرد بین 30 تا 50 ساله و یک زن با سنی نامعلوم در این مکان کشف شدند.

این بولدوزر یک سوراخ در کنار تالار دفن مردگان باز کرد. فرانچسکو پروسپرتی (Francesco Prosperetti) سرپرست نظارت های باستانی شهر رم در رابطه با کشف این مقبره تاریخی بیان کرد:

ما خیلی خوش شانس هستیم، اگر این بولدوزر فقط 4 اینچ آن طرف تر را سوراخ نموده بود، ما هرگز این مقبره پر رمز و راز باستانی را کشف نمی کردیم و از وجود آن آگاه نمی شدیم. در زمان کشف، تقریبا همه چیز دست نخورده باقی مانده بود. اکنون زمان انجام حفاری های علمی و مطالعات گسترده پیرامون این کشف است. کشف مقبره رومی جدید، شانس بزرگ ما بود.

دانشمندان از روی سکه ای که در کنار یکی از اسکلت ها بود، تخمین زده اند که قدمت این سایت به سال های 312 تا 335 قبل از میلاد مسیح باز می گردد، یعنی زمانی که امپراطوری روم شکوهی قابل توجه داشت. این سکه، نقش سر یک الهه را بر روی یک سمتش و نقش سر یک اسب را به همراه کلمه Romano در سمت دیگر داشت. همچنین تعداد قابل توجهی ظروف و کاسه های سفالی، که به نظر می رسد گوشت خرگوش و یا گاو در آن ها بوده، در کنار اسکلت ها دیده شدند. دو عدد برس بدن نیز در این مقبره پیدا شدند. این برس های قلاب مانند، توسط رومی ها برای تمیز کردن خود و از بین بردن چرک بدن در حمام استفاده می شدند. البته بیشتر ورزشکاران از این برس ها برای از بین بردن عرقشان استفاده می کردند، به همین خاطر به این مقبره، مقبره ورزشکارها می گویند.

استفانو موسکو (Stefano Musco) مدیر عملیات حفاری در محل کشف مقبره رومی در رم، عقیده دارد که به خاطر کیفیت بالای سفال های موجود در این مقبره، احتمالا این اسکلت ها متعلق به آدم های ممتاز آن موقع بوده اند. در حال حاضر محققان در حال اجرا عملیات بازیابی اسکلت ها هستند. پس از آن، آن ها را به آزمایشگاه منتقل خواهند کرد تا DNA آن ها مورد آزمایش قرار گیرند و معین گردد که آیا آن ها با هم نسبتی داشته اند یا خیر. محقق دیگری به نام آلساندرا لا ساپینزا هم در حال مطالعه گیاهان موجود در مقبره است تا معین کند که در آن دوران چه گیاهانی در این محل کاشته می شدند. محل کشف مقبره رومی از طریق لیزر نقشه برداری شده است و پس از به سرانجام رسیدن عملیات حفاری، مهر و موم خواهد شد.

اینکه این آرامگاه کاملا دست نخورده پیدا شد، کاملا غیر معمول و عجیب است، چرا که این منطقه از رم در گذشته بارها مورد حفاری و حتی ساخت و ساز قرار گرفته است. علاوه بر این، بستر سنگی این منطقه از سنگ های آتش فشانی ایجاد شده که آن را بسیار شکننده و نفوذ پذیر می نماید. سازمان مسئول مراقبت از بناهای تاریخی رم، میخواهد تا دقیقا محتوای مکشوفه در این سایت را بازبینی و مطالعه کند.

در گذشته هایی نه چندان دور، طی ساخت و سازهای شهر رم، تابلوهایی نقاشی، دخمه های سنگی و حتی ساختمان هایی تاریخی از خاک بیرون آمدند. به عنوان مثال، در طول کار بر روی خطوط متروی این شهر، یک انبار سلاح های نظامی باستانی و مکانی که ممکن است اولین دانشگاه رم باشد، کشف شدند. بعضی از این آثار اکتشافی از مترو، امروزه در خود ایستگاه های مترو در معرض نمایش قرار دارند تا گردشگران و مردم همواره در نظر داشته باشند که در این شهر تاریخی، هیچگاه نخواهند فهمید که در زیر پاهایشان چه گنجینه هایی نهفته است. رم یکی از تاریخی ترین شهرهای دنیاست، که امروزه هم بخش مدرن دارد و هم بافت تاریخی و سنتی.

منبع: thevintagenews.com

منبع: الی گشت

به "کشف مرموز یک مقبره باستانی توسط بلدوزرها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف مرموز یک مقبره باستانی توسط بلدوزرها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید