تاثیر اختصاص ارز ترجیحی بر فراوری نهاده های دامی در کشور

به گزارش مدرسه مالک اشتر، اختصاص ارز ترجیحی برای واردات انواع نهاده مطلبی است که از همان ابتدای تصمیم دولت برای پرداخت آن مورد اعتراض بخش خصوصی نهاده شد. به باور آنها عواید حاصل از اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی هیچ گاه به مصرف کننده نهایی نمی رسد و تنها زمینه ساز فساد خواهد شد.

تاثیر اختصاص ارز ترجیحی بر فراوری نهاده های دامی در کشور

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران نیز چندی پیش با تأکید بر شرایط نامناسب کشور از نظر ذخایر استراتژیک خواهان اتخاذ تمهیدات ویژه در این بخش شد. به باور او اولین راهکار برای برون رفت از مسائل حوزه نهاده های دامی حذف ارز ترجیحی است.

علی شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز یکی از دلایل آشفتگی در بازار کالاهای اساسی را تصمیم نادرست دولت درباره تخصیص ارز 4200 تومان به این از کالاها در خرداد 97 عنوان می نماید و معتقد است با تک نرخی شدن ارز، فراوری محصولات کشاورزی توجیه پذیر می گردد.

از این منظر سید جعفر حسینی، مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی نیز در گفت وگو با مهر با بیان اینکه واردات ارزان قیمت روغن و کنجاله، باعث شده فراوری داخل صرفه مالی نداشته باشد، خواهان حذف ارز ترجیحی این کالاها و افزایش ضریب خوداتکایی در این بخش شده است.

وی نبود حمایت کافی از فراوریکننده در بحث خرید دانه های روغنی را مورد انتقاد قرار می دهد و تأکید دارد واردات روغن با ارز دولتی باعث شده واردات به صرفه تر از فراوری باشد و به همین دلیل معتقد است حذف ارز 4200 تومانی می تواند به بهبود شرایط فراوری کمک کند.

حسینی توضیح داد: اگر واردات کالا گران گردد در نتیجه دست اندرکاران به فراوری داخل اهمیت بیشتری می دهند و فراوری توسعه می یابد چراکه با دلار 20 هزار تومانی واردات هیچ کالایی به صرفه نخواهد بود.

این فعال بخش خصوصی افزود: مسائل پیش روی وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از فراوریکنندگان و عدم تحقق وعده های داده شده از قبیل حمایت های بیمه ای، تأمین به موقع بذر، تأمین کمباین برداشت و همچنین ضعف دولت در قیمت گذاری و پرداخت به موقع وجه کلزا را از جمله موانع جدی موجود در این حوزه می توان مطرح نمود.

وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در حوزه کشت دانه های روغنی در قالب کشت قراردادی نیز شرح داد: همانطور که اشاره شد در صورت حذف ارز ترجیحی از واردات کالای نهایی، واردات به صرفه نخواهد بود و بخش خصوصی نیز به سمت فراوری داخل متمایل می گردد چرا که برای بخش خصوصی صرفه مالی امر مهمی است. کما اینکه خود بخش خصوصی نیز دل خوشی از تخصیص ارز 4200 تومانی ندارد و مسائل زیادی در این زمینه برای آنها ایجاد شده است.

حسینی ادامه داد: در این صورت بخش خصوصی می تواند به کمک فراوری بیاید و با تأمین نقدینگی هنگام کشت، فراوریکنندگان را کمک دهد، زمانی که هم کشاورزان از بازار و خریدار محصولات خود اطمینان داشته باشد رغبت زیادی به فراوری خواهند داشت.

وی افزود: این اقدام علاوه بر اینکه منجر به افزایش ضریب خوداتکایی در حوزه کنجاله و روغن خوراکی می گردد، باعث ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده نیز می گردد و از خروج ارز در چنین شرایط سخت، جلوگیری می نماید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تاثیر اختصاص ارز ترجیحی بر فراوری نهاده های دامی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر اختصاص ارز ترجیحی بر فراوری نهاده های دامی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید