خانه اپرای بارسلونا؛ تماشای هنر، تاریخ و زیبایی

به گزارش مدرسه مالک اشتر، از خانه اپرای بارسلونا بیشتر بدانید

لیسیو واقع در بارسلونا، خانه اوپرای این شهر است و تئاتر بزرگ لیسیو نیز نامیده می گردد. این مکان در لا رامبلا (La Rambla) در بارسلون واقع است، چند قرن عمر دارد و زمان افتتاحیه آن، 4 آوریل 1897 بوده است. در سال 1837، سازمان فرهنگی مونتسیون در بارسلونا تأسیس شد و این سرآغاز همه چیز بود. هدف این مؤسسه، ترویج تحصیلات موسیقی در شهر بارسلون و سازماندهی به برنامه های اپرا بود که به وسیله دانشجویان اجرا می شد. با خبرنگاران همراه باشید تا با هم سری به این جاذبه دیدنی اسپانیا بزنیم.

خانه اپرای بارسلونا؛ تماشای هنر، تاریخ و زیبایی

یک سالن تئاتر هم با نام تئاترو د مونتسیون (Teatro de Montesión) ساخته شد و برنامه های اپرا در آن اجرا می شد. اولین اجرای اپرا، آهنگ نورما (Norma) از ویسنزو بلینی (Vicenzo Bellini) بود که در روز سوم فوریه 1838 اجرا شد. سرمایه گذاری برای ساختمان لیسیو در بارسلونا به وسیله سهامداران خصوصی صورت گرفت و همین امر موجب شد تا این خانه اپرا، نسبت به سایرین کمی عجیب تر به نظر برسد؛ چرا که از لحاظ تاریخی، چنین مکان هایی عمدتاً به وسیله خاندان های سلطنتی بنا می شدند.

در معماری این بنا، هیچ تزئین سلطنتی دیده نمی گردد. هنگامی که لیسیو به روی عموم مردم باز شد، در واقع بزرگ ترین خانه اپرا در اروپا با 3500 جایگاه بود. این ساختمان در سال 1861، در آتش سوخت و سپس مورد بازسازی نهاده شد تا اینکه برای دومین بار و در سال 1862 با اجرای آهنگ پوریتانی (puritani) از بلینی، درهای خود را به سوی همگان گگردد. اما از ساختمان قدیمی، فقط سالن ورودی و تالار آیینه باقی ماندند.

لیسیو در طول عمر خود، از بلایای زیادی جان سالم به در برده است. دیگر حادثه، انفجاری بود که در سال 1893 رخ داد. در واقع یک شورشی با نام سانتیاگو سالوادور (Santiago Salvador) دو بمب را به داخل این مکان پرتاب کرد. با اینکه تنها یکی از این بمب ها منفجر شد، اما بیست نفر را به کشتن داد و تعداد بیشتری را هم زخمی کرد.

از سال 1940 تا دهه 60 میلادی و پس از جنگ های داخلی اسپانیا، لیسیو دوران های رونق و رکود زیادی را به خود دیده که متأثر از اوضاع و شرایط سیاسی اسپانیا و بعلاوه فعالیت های فرهنگی و مالی این کشور بوده است. از دهه 60 تا 80 میلادی لیسیو اوضاع مساعدی نداشت؛ اما در سال 1985 کنسرسیومی با یاری دولت مرکزی و نیز دولت کاتالونیا تشکیل شد و اصلاحاتی صورت گرفت تا لیسیو دوباره بتواند به جذب مخاطب بپردازد.

این سالن تئاتر در سال 1994 دوباره طعمه آتش شد و مورد بازسازی نهاده شد. این مکان هنری مطابق همان طرح قدیمی بازسازی شد، البته به استثنای نقاشی های سقفی که با آثار هنری نو پره خائومه (Perejaume) و بعلاوه فناوری نوین در مورد صحنه جایگزین شدند.

این مکان نو شکل قدیمی نعل اسبی خود را حفظ نموده بود؛ اما امکانات فنی، اداری و نیز تحصیلی آن تا حد زیادی بهبود یافت. سالن تمرین نو و یک اتاق اپرا و یک سالن اجرای کوچک و فضای بیشتری برای مخاطبان، همگی از امکانات نو این ساختمان به شمار می رفتند.

لیسیوی امروزی

لیسیو، خانه اپرا در بارسلون است و هر سال به فراوری آثار هنری می پردازد. این مکان دارای یک ارکستر دائمی و یک گروه کر است بعلاوه چند خواننده نیز دارد. این سالن، افتخار بیشترین عناوین اجرا شده در دنیا را دارد. باید گفت معروف ترین شرکت های موسیقی نیز در این تالار به اجرای برنامه های هنری می پردازند.

بازدید از لیسیو در بارسلون

اگر شما هوادار اپرا نیستید، نگران نباشید چرا که تماشا فضای داخلی لیسیو تنها برای عاشقان اپرا فراهم نشده است. می توانید به وسیله El Liceu و با رفتن به وبسایت آن از یک تور مجازی برخوردار شوید. لیسیو یک سالن عالی هم دارد که نباید تماشا آن را از دست داد. یک تالار آیینه هم در آنجا وجود دارد از معروف ترین بخش های این ساختمان است. با استفاده از تورهایی که برگزار می شوند، می توان در داخل این ساختمان به گشت و گذار پرداخت و از قسمت های مختلف آن تماشا کرد؛ از جمله سرسرا، تالار سخنرانی، تالار آیینه و محفل لیسیو (Circulo del Liceo). چند تور مختلف در این زمینه برگزار می شوند: تور اصلی و کلی که در بالا شرح داده شد؛ که شامل سرسرا، سالن سخنرانی و تالار آیینه است. یک تور ویژه هم وجود دارد که به قسمت های پشت صحنه دسترسی دارد و می توان فضاهای خصوصی و پنهانی لیسیو را هم کشف کرد!

منبع: tourismwithme.com

منبع: الی گشت

به "خانه اپرای بارسلونا؛ تماشای هنر، تاریخ و زیبایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه اپرای بارسلونا؛ تماشای هنر، تاریخ و زیبایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید