راه چاره جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟

به گزارش مدرسه مالک اشتر، خبرنگاران/زنجان معاون فنی اداره جهادکشاورزی طارم گفت: در دمای منفی 4 یا 5 درجه، خسارتی برای درختان زیتون بزرگ رخ نمی دهد ولی نهال های زیتون و درختان جوان آن حساسیت بیشتری دارد.

راه چاره جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟

فرهاد اکبری در گفت وگو با مدرسه مالک اشتر، در رابطه با محافظت از محصولات باغی و زراعی طارم در مقابل سرما، اظهار کرد: بعد از بارش برف، زمانی که آسمان عاری از ابر می گردد اندازه افت دما محسوس تر بوده و دمای هوا پایین تر می آید که در این مواقع ممکن است، بعضی از محصولات کشاورزی یا باغی مانند زیتون دچار خسارت شوند.

وی اضافه نمود: درخت زیتون، درخت همواره سبز است که سبز بودن و فعالیت کردن آن در فصل پاییز و زمستان باعث می گردد تا درختان زیتون در برابر سرما و دمای پایین آسیب پذیر باشند.

این مسئول توضیح داد: در دماهای منفی 4 یا 5 درجه خسارتی برای درختان زیتون بزرگ رخ نمی دهد ولی نهال های زیتون و درختان جوان آن حساسیت بیشتری دارند و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی تا دمای منفی 5 درجه، به باغداران مخصوصاً کسانی که باغ هایی با درختان جوان دارند، توصیه می کنیم که درختان جوان را با پوشش های کیسه ای بپوشانند تا از میزات خسارت به درختان زیتون جلوگیری نموده یا کاهش دهند.

اکبری ادامه داد: در باغات بزرگ نیز اگر اندازه افت دما بیشتر بود، باغداران با روشن کردن آتش و ایجاد دود می توانند دمای باغ را افزایش دهند، البته سیستم هایی مانند سیستم مه افشان، دودزا و بخاری های باغی نیز وجود دارد که در جلوگیری از سرمازدگی موثر است ولی این سیستم ها باید قبل از وقوع سرما در باغات نصب شوند.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی طارم عنوان نمود: با توجه به بارش های برف و افت دماهایی که ممکن است، در ادامه فصل زمستان رخ دهد، توصیه داریم که کشاورزان هرس درختان را به اواخر فصل زمستان موکول نمایند، زیرا هرس می تواند اندازه خسارت سرما به درختان را افزایش دهد.

اکبری با بیان اینکه برای محصول کلم برکلی و کرفس مشکل چندانی در برابر سرما و افت دما رخ نمی دهد، اعلام کرد: سیر و کرفس و اندازه کمی کاهو و کلم بروکلی محصولات زراعی کشت شده در این شهرستان هستند که از بین این محصولات ممکن است سیر در برابر سرما دچار آسیب گردد که با توجه به اینکه رشد محصول سیر نیز در شهرستان زیاد نشده، نمی تواند آسیب زیادی را در بر گیرد.

این مسئول گفت: کاهش عملکر محصولات کشاورزی به علت خسارت عوامل محیطی به محصولات کشاورزی، یکی از معضلاتی است که برای کشاورزان وجود دارد و به علت دستکاری انسان ها، طبیعت تعادل محیطی خود را از دست داده است و با توجه به وقوع بارش های زیاد، تگرگ و ... که ممکن است خسارت زا باشد، برای محصولات کشاورزی، کشاورزان نیز باید با ایجاد مسائل فنی و استفاده از روش های نو کشت مانند پوشش های رنگین و ... اندازه کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را به اندازه کمتری برسانند.

وی اعلام کرد: بیمه محصولات کشاورزی نوعی امنیت فراوری برای کشاورزان است و کشاورزان و باغداران شهرستان حتماً باید به این موضوع نیز توجه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه چاره جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید