پیش بینی تشدید آلایندگی ها در نیمه دوم سال، وسایل نقلیه بیشترین عامل آلودگی هوای تهران

به گزارش مدرسه مالک اشتر، استاندار تهران از برنامه ریزی ها برای جایگزینی موتورسیکلت های برقی با موتورسیکلت های کاربراتوری اطلاع داد.

پیش بینی تشدید آلایندگی ها در نیمه دوم سال، وسایل نقلیه بیشترین عامل آلودگی هوای تهران

محسن منصوری در خاتمه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع مدرسه مالک اشتر، گفت: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی روبرو هستیم که البته پدیده های طبیعی همانند گرد و غبار نیز روی این موضوع تاثیرگذار است.

وی اضافه نمود: اخیرا موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگرد ها از غرب کشور است؛ اما بطور کلی مسئله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان همانند خودرو ها و موضوع پدیده های طبیعی همانند گرد و غبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می دهد.

منصوری ادامه داد: در جلسه امروز در مورد تشدید آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال بحث و تبادل نظر شد. تکالیف دستگاه های مختلف در قانون به روشنی مشخص شده و بعضی دستگاه ها نیز موضوع را به صورت جدی پیگیری نموده اند، اما بطور مشخص در این جلسه تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده های نفتی طرح کنترل و راهنمایی بخارات و خروجی های بنزین در پمپ های بنزین را که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارائه کند، البته این کار شروع شده، اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.

استاندار تهران درباره موضوع گازرسانی در حوزه صنایع نیز گفت: باید توزیع گاز در صنایع به گونه ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند؛ لذا در این حوزه باید تدبیری انجام گردد تا موضوع کنترل گردد و اگر استثنائا به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند باید تدبیر گردد که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

وی ادامه داد: در این جلسه موضوع معاینه فنی خودرو ها نیز مورد بحث و آنالیز نهاده شد و مقرر شد تدبیری گردد که بیشترین مراجعه را برای اخذ گواهی معاینه فنی داشته باشیم و احیانا شیطنت ها و دور زدن هایی اگر در این موضوع وجود دارد کنترل گردد. بعضا بعضی خودرو ها برای اخذ گواهی معاینه فنی به شهرستان های اطراف مراجعه می نمایند و این در شرایطی است که در این شهرستان ها حساسیت ها نسبت به این موضوع کمتر است؛ لذا باید هر شهری با توجه به شرایط خود شاخص های کنترلی را مشخص کند.

منصوری تاکید نمود: ما سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی ها می گردد؛ لذا دستگاه ها تکلیف سنگین تری بر عهده دارند. بی تردید تحقق قانون هوای پاک نیازمند منابع اقتصادی گسترده است و از سوی دیگر زمانبر نیز خواهد بود؛ اما می توانیم تدابیری را اتخاذ کنیم که بخشی از اقدامات لازم برای تحقق این قانون اجرایی گردد.

وی ادامه داد: 30 تا 32 درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همانند کارخانه ها و 67 تا 80 درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همانند اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت ها سهم زیادی را به خود اختصاص می دهند. چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می نماید. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه ها تاکید شده که موتورسیکلت های برقی را با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

مدرسه مالک اشتر اجتماعی شهری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیش بینی تشدید آلایندگی ها در نیمه دوم سال، وسایل نقلیه بیشترین عامل آلودگی هوای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی تشدید آلایندگی ها در نیمه دوم سال، وسایل نقلیه بیشترین عامل آلودگی هوای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید