سازمان جنگل ها: چالش ریزگردها به شهرهای شمالی هم رسید

به گزارش مدرسه مالک اشتر، رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: باعث تاسف است که چاه های غیرمجاز از چاه های مجاز بیشتر است، در بیش از 90 درصد از عرصه کشور فرونشست 30 درصدی داریم.

سازمان جنگل ها: چالش ریزگردها به شهرهای شمالی هم رسید

به گزارش ایسنا، مسعود منصور روز یکشنبه یکم خرداد در مراسم جشن انفال و افتتاح سامانه مدیریت پنجره واحد زمین استان البرز که در سالن همایش باشگاه فرهنگی ورزشی میلاد کرج برگزار گردید، با اشاره به اینکه چالش اصلی بشر در این قرن امنیت غذایی است، اظهار کرد: در کنار این چالش، این روزها شاهد انتشار ریزگردها در کشور هستیم که آثار آن حتی به شهرهای شمالی کشور و مرکز هم رسیده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: برای حفظ امنیت غذایی ضروری است منابع آبی، خاک، پوشش گیاهی و هوا را حفاظت کنیم.

وی در ادامه با اشاره به معضل فرسایش شدید خاک در کشور گفت: خاک ما سالانه به صورت میانه 16 تن در هکتار فرسایش پیدا می نماید و در بعضی منطقه ها با 100 تن در هکتار با فرسایش خاک روبرو هستیم.

منصور اعلام نمود: سالانه 250 میلیون متر مکعب رسوبات ناشی از فرسایش در دریاچه سدها وارد می گردد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دریاچه سد امیرکبیر 204 میلیون مترمکعب است، گفت: سالانه به مقدار یک سد امیرکبیر خاک ناشی از رسوبات از دسترس خارج می گردد.

وی با اشاره به اینکه در کنار فرسایش خاک ، سیل هم تهدیدی برای کشور محسوب می گردد، افزود: حدود 27 میلیون هکتار از پهنه کشور سیل خیز است و 9 هزار و 100 آبادی، شهر و روستا داخل همین پهنه سیل خیز قرار دارند.

منصور با اشاره به اینکه از دهه 30 به بعد 7 هزار و 700 سیلاب داشتیم، بیان نمود: هر سیلاب 100 میلیارد تومان خسارت وارد می نماید و در نتیجه جاری شدن سیل، آب شیرین از بین می رود.

این مسئول با اشاره به وسعت فضاهای بیابانی کشور توضیح داد: نزدیک به 30 میلیون هکتار از اراضی کشور بیابانی است و 7 میلیون هکتار آن کانون ریزش ریزگردها است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اعلام نمود: باعث تاسف است که چاه های غیرمجاز از چاه های مجاز بیشتر است، در بیش از 90 درصد از عرصه کشور فرونشست 30 درصدی داریم. بسیاری از معیشت مردم از قنات است از 40 هزار قنات 50 درصد با کم آبی و خشک شدن روبرو است.

وی گفت: مردم باید بدانند، 40 درصد از چرخه آب شیرین کشور را جنگل های زاگرس تأمین می نمایند.

منصور با بیان اینکه جنگل های ما میلیون ها مترمکعب آب را به سفره های ما تزریق می نماید، اظهار کرد: با عملیات آبخیزداری از قنواتی که در معرض خشک شدن بود بیش از 10 هزار مورد احیا شده پر آب شده و در کنار آن سکونت و معیشت شکل مجدد گرفته است و بعضاً با مهاجرت معکوس روبرو شدیم.

وی بیان نمود: حدود 7 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی تثبیت شده به طبع آن کیلومترها راه، راه آهن، سکونتگاه ها روستاها، بیش از 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی ناشی از اقدامات بیابان زدایی که بخشی از آن در البرز است مصون مانده که ماحصل آن فراوری و اشتغال است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در سرانجام با اشاره به مقدار آب استخراجی از منابع زیرزمینی کشور گفت: سالانه از هر هکتار، 500 متر مکعب آب استخراج می کنیم و اگر آب، خاک و پوشش گیاهی را حفظ نکنیم و آثار آن ادامه پیدا کند حتماً با چالش جدی تر در امنیت غذایی و امنیت زیستی روبرو می شویم.

منبع: فرارو

به "سازمان جنگل ها: چالش ریزگردها به شهرهای شمالی هم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان جنگل ها: چالش ریزگردها به شهرهای شمالی هم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید