چرا در ماه رمضان دچار اضافه وزن می شویم؟

به گزارش مدرسه مالک اشتر، یک متخصص تغذیه، روزه داری را دارای اصول تغذیه ای دانست و مطرح کرد: نخوردن سحری و یا تجمیع افطار و شام موجب می گردد که در خاتمه ماه رمضان دچار مسائل گوارشی همانند ریفلاکس شویم و احتمال اضافه وزن و به هم خوردن قند خون نیز وجود دارد.

چرا در ماه رمضان دچار اضافه وزن می شویم؟

مرجان مهدوی روشن، در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین روزه داری و سلامت بدن وجود دارد؟، اظهار کرد: فرایند روزه داری جدا از اثرات دینی و معنوی، از نظر علمی نیز دارای اثرگذاری بر جسم است.

وی با بیان اینکه در علم تغذیه اصطلاحی به نام فستینگ (fasting) داریم، افزود: در الگوی صحیح غذایی افراد باید دوره های فستینگ داشته باشد، زیرا فستینگ یا تحمل گرسنگی مانند روزه داری به سلامت بدن یاری می نماید.

این متخصص تغذیه، فستینگ را موجب ارتقای سلامت بدن دانست و ادامه داد: افراد 11 ماه از سال مدام غذا های مختلف را مصرف می نمایند و با پرخوری ها و بدخوری های زیادی روبرو هستند و لذا ضروری است که یک ماه به دستگاه گوارش و بدن خود استراحت دهند و یک تغییر در سبک غذاییشان اعمال نمایند.

مهدوی روشن، فرایند روزه داری را موجب تقویت سیستم ایمنی به وسیله پاکسازی و دفع سموم بدن دانست و توضیح داد: دستگاه گوارش ما مرتب فعال بوده و درگیر هضم و جذب مواد غذایی است لذا در ماه رمضان یک فرصت 30 روزه پیدا می نماید تا استراحت کند و عملکرد های گوارشی و عروقی و گردش خون را بهبود ببخشد.

وی با بیان اینکه مقداری از ذخایر چربی بدن با روزه داری استفاده می گردد، اعلام نمود: روزه داری بدن را به روز می نماید و سلامتی اش را باز می گرداند؛ در واقع فرایند روزه داری علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به بهبود عملکرد ارگان های بدن به ویژه قلب و کبد و کلیه یاری می نماید؛ البته به شرطی که اصول روزه داری را به درستی اعمال کنیم.

این متخصص تغذیه، شرایط جسمانی بعضی از افراد را مناسب روزه داری ندانست و یادآور شد: افرادی که دارای بیماری های زمینه ای همانند دیابت و قند خون و نارسایی های مزمن کلیوی و کبدی و مسائل قلبی و عروقی و پر فشاری خون هستند و سابقه پیوند و سرطان دارند و از ضعف سیستم ایمنی رنج می برند، حتما برای روزه داری با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

وی با بیان اینکه احتمالا روزه داری در افراد دارای ضعف جسمانی شدید و لاغری و سیستم ایمنی ضعیف موجب بیماری می گردد، گفت: در این افراد حتما روزه داری باید با اجازه پزشک و شرایط خاص باشد.

مهدوی روشن، روزه داری را دارای اصول تغذیه ای دانست و مطرح نمود: نخوردن سحری و یا تجمیع افطار و شام موجب می گردد که در انتها ماه رمضان دچار مسائل گوارشی همانند ریفلاکس شویم و احتمال اضافه وزن و به هم خوردن قند خون نیز وجود دارد.

این متخصص تغذیه، رژیم غذایی سالم را درست خوردن دانست؛ نه نخوردن و افزود: بعضی افراد وعده سحری را حذف می نمایند؛ این در حالی است که گرسنگی طولانی موجب ترشح بیش از پیش اسید معده شده و مسائل گوارشی ایجاد می نماید لذا وعده سحری هر چند سبک و کوچک مصرف گردد.

وی غذا های ویژه ماه رمضان همانند آش و حلیم و زولبیا و بامیه و... را دارای کالری بالا دانست و توضیح داد: اگرچه همه این غذا ها مفید هستند، اما کالری بالایی دارند و می توانند چاق نماینده باشند لذا در وعده افطار و شام برنامه ریزی داشته باشیم و همه این غذا ها را با هم مصرف نکنیم و اگر امروز خرما خوردیم، دیگر زولبیا و بامیه مصرف نکنیم.

مهدوی روشن، از افراد روزه دار خواست تحرک را در ماه رمضان فراموش ننمایند و افزود: بعضی به واسطه روزه داری و احتمال ضعف و عطش ورزش را کنار می گذارند، اما توصیه می کنیم که بعد از وعده شام حتما نیم ساعت تا 40 دقیقه تحرک بدنی داشته باشید.

وی رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان را موجب کاهش وزن دانست و اعلام کرد: بهتر است که وعده افطار سبک و در حد باز کردن روزه باشد تا دستگاه گوارش بعد از چندین ساعت گرسنگی آماده شده و آنزیم های گوارشی ترشح شوند و پس از نیم تا یک ساعت وعده شام شامل آش و حلیم و سوپ و برنج و... را مصرف کنید. بهتر است از مصرف غذا های پر چرب و پر حجم برای وعده شام پرهیز گردد.

این متخصص تغذیه، وعده سحری را یک وعده کامل مانند وعده ناهار دانست و اعلام نمود: حتما در وعده سحری سالاد و سبزیجات مصرف گردد؛ بعلاوه به موقع بیدار شوید تا فرصت کافی داشته باشید و با عجله غذا نخورید و بلافاصله نخوابید تا دچار مسائل گوارشی نشوید.

منبع: فرارو

به "چرا در ماه رمضان دچار اضافه وزن می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در ماه رمضان دچار اضافه وزن می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید